بدترین و بهترین نسخه‌های مورتال کمبت + جدید

0 102

بدترین و بهترین نسخه‌های مورتال کمبت + جدید

همانطور که اد بون قول داده بود نسخه جدید مورتال کمبت معرفی شد. یک ریبوت جدید از این سری که قرار است با نام Mortal Kombat 1 در تاریخ 19 سپتامبر مصادف با 28 شهریور برای PS5 ، Xbox Series X|S ، PC و سوییچ منتشر شود.  هنوز اطلاعات زیادی از این نسخه منتشر نشده و در این حد می‌دانیم که نسخه جدید آغازگر یک تایم لاین جدید خواهد بود. همچنین حضور شخصیت‌هایی همچون : لو کنگ ، اسکورپیون ، ساب زیرو ، ریدن ، کونگ لاو ، کیتانا ، ملینا و جانی کیج  تا این لحظه تایید شده است. حالا که Mortal Kombat 1 معرفی شده  ، از این فرصت استفاده کردیم تا گشتی در تاریخچه 31 ساله این سری بزنیم و بدترین و بهترین نسخه‌های آن را با هم دیگر مرور کنیم. با همراه باشید.

این آیتم را به صورت ویدیویی در یوتوب ببینید


بدترین نسخه‌های Mortal Kombat

 

Mortal Kombat Arcade Kollection

در ظاهر Arcade Kollection یک پکیج بی‌نظیر برای عاشقان سه گانه کلاسیک مورتال کمبت است. با گرافیک بهبود یافته ، قابلیت آنلاین و البته قیمت پایین 10 دلاری. در عمل اما Arcade Kollection ضعف‌هایی دارد که تجربه آن را زهر می‌کند. اول اینکه Arcade Kollection پورت مستقیم نسخه‌های آرکید محسوب می‌شود ؛ موضوعی که شاید روی کاغذ جالب به نظر برسد و به نظرتان یک فن سرویس عالی باشد اما وقتی خودتان کنترلر را بدست بگیرید تازه متوجه عمق فاجعه می‌شوید. نسخه‌های کنسولی مورتال کمبت و مخصوصا نسخه‎‌های سگا جنسیس که احتمالا بسیاری از شما آن را روی کنسول سگا یا بعدا به صورت شبیه ساز تجربه کنید ، سختی معقولی داشتند. یعنی با کمی زمان گذاشتن و بعد از تمرین کردن با هر کاراکتر می‌توانستید هوش مصنوعی را شکست دهید اما نسخه‌های آرکید سخت‌ترین نسخه‌های مورتال کمبت هستند و Arcade Kollection پورت مستقیم همین نسخه‌هاست. حتی اگر شما از بهترین پلیرهای نسخه‌های کنسولی بودید ممکن است در هنگام تجربه این پکیج به راحتی شکست بخورید چون این سختی بالا برای کابین‌های آرکید و کنترلرهای آن‌ها بهینه شده. در نتیجه تجربه آن با کنترلرهای 360 و PS3 یک تجربه جهنمی است.  این تازه یک مشکل Arcade Kollection است. وضعیت افتضاح بخش آنلاین بازی باعث شد تا مهم‌ترین ویژگی این پکیج عملا بلا استفاده باشد و مخاطبان در زمان دایر بودن سرورها نتوانند حریفان خود را به چالش بکشند و شاهد یک تجربه لگی و غیرقابل تحمل باشند. این‌ها را اضافه کنید به مشکلات صدا و قطع شدن تم در بعضی استیج‌ها تا متوجه شوید چرا Mortal Kombat Arcade Kollection برخلاف ظاهر وسوسه کننده‌اش یکی از بدترین عناوین مجموعه مورتال کمبت در طول تاریخ است.


Mortal Kombat vs. DC Universe

یک سال پیش از اینکه Mortal Kombat vs. DC Universe معرفی شود ، اد بون از ساخت نسخه هشتم مورتال کمبت خبر داد. نسخه‌ای که قرار بود به شدت دارک ، خشن و پر از رمز و رازهای داستانی باشد و همچنین ازموتور قدرتمند اپیک یعنی آنریل انجین 3 استفاده کند. بعد از موفقیت سه گانه   Deadly Allianceطرفداران انتظار بازگشت یک نسخه سه بعدی مهیج دیگر را می‌کشیدند تا اینکه Mortal Kombat vs. DC Universe معرفی شد و همچون آب سردی بر پیکر آن‌ها بود. بازی با آنریل انجین 3 ساخته می‌شد اما نه تنها خبری از یک عنوان خشن و دارک نبود بلکه برای اولین بار در تاریخ درجه سنی یک نسخه مورتال کمبت به T رسیده بود. چه طنزی تلخ تر از اینکه بازی که خشونتش مسبب تاسیس سیستم‌های درجه بندی سنی در آمریکا و سپس سرتاسر جهان شد حالا به یک بازی با درجه سنی تینیجر تبدیل شده بود. البته از حق نگذریم مبارزات و طراحی کاراکترهای Mortal Kombat vs. DC Universe در نوع خود جذاب بودند و از این نظر با یکی از بهترین فایتینگ‌های سه بعدی نسل هفتم سر و کار داشتیم ، اما برای طرفدران پر و پاقرص کمبت که به دنبال قطع کردن سر ، له کردن اعضای بدن و جدا کردن استخوان‌های رقبای خود بودند و می‌خواستند بینند داستان بعد از حوادث آرماگدون به کجا می‌رسد این بازی دست کمی از یک توهین نداشت.


Mortal Kombat 4

«بسیاری از فرنچایزهای قدیمی صنعت بازی که حالا سنشان از 30 سال هم بیشتر شده بالاخره یک نسخه ضعیف یا حداقل متوسط در کارنامه داشته‌اند.» با این توجیه خیلی راحت می‌توان از کنار Mortal Kombat 4 عبور کرد و گناه آن را بخشید اما آن دست گیمرهای کهنه کار که با این سری بزرگ شدند به خوبی می‌دانند که Mortal Kombat 4 تا چه حد به این فرنچایز ضربه زد. نسخه چهارم اولین ورژن سه بعدی مورتال کمبت بود که این تغییری عظیم برای یکی از دو پادشاه فایتینگ‌های دو بعدی به حساب می‌آمد. در آن هنگام مورتال کمبت در بالاترین نقطه تاریخ خود قرار داشت و هایپی که برای شماره چهارم ایجاد شده بود در نوع خودش مثال زدنی بود. مردم کیلومترها برای تجربه نمونه اولیه نسخه‌ آرکید مورتال کمبت 4 صف می‌کشیدند. برای اولین بار بسیاری از شبکه‌های خبری مهم جهان همچون CNN مراسم لانچ بازی را به صورت زنده پوشش دادند اما وقتی مخاطبان نسخه‌های کنسولی و پی سی بازی را خریدند و آن را تجربه کردند با عنوانی مواجه شدند که فرسنگ ها با انتظاراتشان فاصله داشت. انیمیشن‌ها ، سیستم و سرعت مبارزات  بسیار ضعیف تر از Tekken 2 بود.  دوربین کمی اذیت می‌کرد و از همه بدتر اینکه عرضه بازی‌هایی همچون Tekken 3 و Bloody Roar 2  بازی در کمتر از دو سال به شدت کهنه و زشت شده بود  طوری نسخه دریم کست بازی یعنی Mortal Kombat Gold با وجود بهبودهای نسبی ، نمرات بسیار ضعیفی دریافت کرد چون منتقدان گیم پلی آن را به شدت کهنه می دانستند و حتی جف گرستمن تجربه آن را شبیه به عناوین قدیمی تشبیه کرد که سال‌هاست پای آن ننشسته‌اید و ضعف های آن را از یاد برده‌اید. Mortal Kombat 4 شاید یک عنوان کاملا ضعیف نبود اما دلیل اصلی بود که باعث کاهش محبوبیت وحشتناک مجموعه مورتال کمبت شد. مجموعه ای که در آن دوران یکی از 5 مجموعه پرطرفدار کل صنعت بازی بود ، جایگاه که امروز برایش کاملا دست نیافتنی است.


Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero

برند مورتال کمبت در اوایل دهه 90 به معنای واقعی کلمه جواهری قیمتی بود و احتمالا اد بون و جان توبیاس هم گمان می‌کردند که اگر به خاک هم دست بزنند طلا برداشت می‌کنند اما نتیجه همین تصور غلط ، فاجعه‌ای به اسم Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero بود. این عنوان در حقیقت اولین بازی  غیرفایتینگ مجموعه کمبت بود اما تیم سازنده به اشتباه سعی کرد از ساختار کلی سه گانه اصلی در یک بازی بیت ام اپ بهره ببرد که ماحصلش چیزی جز زجر گیمرها را به همراه نداشت. سیستم مبارزات سطحی ، پلتفرمینگ افتضاح که همراه شد با مرگ‌های بی دلیل و چیپ ساب زیرو و گرافیک و از همه مهم تر گیم پلی که به هیچ وچه جذاب نبود از جمله عواملی بودند که  Mythologies: Sub-Zero را به یکی از بدترین بازی‌های سال 1997 تبدیل کرد. بخش خنده دار ماجرا این بود که Mythologies قرار بود یک مجموعه جداگانه تبدیل شود اما عملکرد افتضاح  Mythologies: Sub-Zero باعث شد این پلن از برنامه‌های Midway حذف شد. با اینکه اکثر بخش‌های این بازی بد بود اما Mythologies: Sub-Zero برای اولین بار طرفداران کمبت را با دو شخصیت کوان چی و شینوک آشنا کرد. ما در بازی سنتر پیشتر داستان Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero را بازگو کردیم که در صورت علاقه می‌توانید با کلیک روی لینک داستان مورتال کمبت: ساب زیرو آن را مطالعه کنید.


Mortal Kombat: Special Forces

خب در مورد این یکی چه چیزی می‌توانیم بگوییم جز اینکه فاجعه ای فرا بشری است ؟ شاید منصفانه‌ترین توصیف این باشد : « Special Forces نه تنها بدترین نسخه مورتال کمبت است بلکه یکی از بدترین بازی‌های تاریخ هم به حساب می‌آید». تقریبا هر چیزی در مورد این بازی اکشن /ادونچر بد است. روایت سطحی ، دوربین افتضاح ، گیم پلی خسته کننده ، گرافیک بد. برای اینکه ایده بهتری داشته باشید کافی است اینترو بازی را ببینید.  مبارزات بازی و هر چیزی که در مورد آن است ، از کمبوها گرفته تا سیستم استفاده از سلاح‌های گرم بازی به شدت ضعیف است. طراحی مراحل هم که در نوع خودش یک تجربه سخیف آن هم از نوع حوصله سربر است. از سناریو هم دیگر برایتان نگوییم که این قطعا بدترین ماجراجویی جکس در طول حیات نزدیک به سه دهه‌ای اش در صنعت بازی است. در نهایت باید بگویم که Special Forces تنها به درد افرادی می‌خورد که دوست دارند فاجعه‌های صنعت بازی را تجربه کنند تا قدردان بازی‌های خوب باشند.


بهترین‌ نسخه‌های Mortal Kombat

 


Mortal Kombat II

با اینکه خشونت مورتال کمبت باعث شد این مجموعه به شهرتی افسانه‌ای برسد اما این Mortal Kombat II بود که این فرنچایز را به عنوان رقیب اصلی Street Fighter که پرطرفدارترین بازی فایتینگ دوران خود بود ، مطرح کند. شماره دو پیشرفت واقعی به نسبت نسخه اول بود و اد بون و جان توبیاس موفق شدند سیستم مبارزات بازی را به بهتریم شکل ممکن ارتقا دهند که مهم‌ترین آن‌ها راحت سازی سیستم کمبو بازی بود. به این شکل کاربران می‌توانستند فنون ترکیبی خود را خیلی سریع به حریف بزنند و دیگر نگران زمان طولانی ریکاوری هر کاراکتر بعد ضربات مهلک خود نباشند. افزایش تعداد فیتلاتی‌های هر کاراکتر از یک به دو ، افزایش کاراکترهای بازی از 7 شخصیت به 12 شخصیت و تعداد بیشتر فیتلیتی‌های مختص هر استیج ، سه ویژگی مهم دیگری بودند که در افزایش کیفی قسمت دوم تاثیر فوق العاده‌ای داشتند. استیج‌های بازی نیز با ظرافت بالایی طراحی شده بودند و حتی پس از گذشت  30 سال هنوز هم استیج‌هایی مثل Living Forest ، Portal و Dead Pool فوق العاده به نظر می‌رسند. مورتال کمبت 2 همچنین به شدت خشن تر از نسخه اول بود و حتی اضافه کردن Friendships و Babalities هم باعث نشد تا خشونت افسارگسیخته بازی که به شدت بیشتر از شماره اول بود به چشم نیاید. Mortal Kombat II هنوز هم عنوان جذابی است ؛ عنوانی جذابی که باعث تغییرات بنیادین در ژانر فایتینگ شد.


Mortal Kombat: Shaolin Monks

تلاش‌های اولیه سازندگان مورتال کمبت برای ورود به ژانر beat ’em up با شکست‌های مفتضحانه‌ای روبرو شد و تنها دستاورد هر دو عنوان Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero  و Mortal Kombat: Special Forces بردن آبروی مجموعه مورتال کمبت و پایین آوردن ارزش برند آن بود. خوشبختانه Midway از سومین آزمون با موفقیت بیرون آمد و Shaolin Monks دقیقا به همان عنوانی تبدیل شد که طرفداران مورتال کمبت سال‌ها آرزوی آن را داشتند. یک beat ’em up سه بعدی مهیج و خشن همراه با کلی فیتلیتی و حضور دو شخصیت محبوب سری یعنی لو کنگ و کونگ لاو. .  گیم پلی Shaolin Monks یکی از بهترین نمونه‌ها بین beat ’em up های سه بعدی با سیستم مبارزات چند جهته است که هنوز هم تجربه آن مخصوصا با دوستتان لذت بخش است. شاید در طول زمان سیستم مبارزات بازی در مقابل سری Arkham قدیمی به نظر برسد اما این بازی 18 ساله به راحتی دیگر رقبای هم ژانر خود را از منظر کیفیت سیستم مبارزات به چالش می‎کشد.

 تیم توسعه دهنده Shaolin Monks با زیرکی تمام یکی از بهترین بازه‌های زمانی داستان مجموعه مورتال کمبت را برای روایت قصه بازی انتخاب کردند. تماشای حوادث مورتال کمبت 2 از چشمان لو کنگ و کونگ لاو که اولی قهرمان تورنومنت دوم شده بود به شدت جذاب بود و هست و از آن جذاب تر دیدن یکسری از محبوب‌ترین استیج‌های شماره دوم همچون Portal است. در این بین بسیاری از کاراکترهای مشهور مورتال کمبت چه به عنوان همراه و چه به عنوان باس با شخصیت‌های قصه دیدار می‌کردند تا برای نخسین دوستداران کمبت کاراکترهای محبوبشان را در یک بازی غیر فایتینگ با کیفیت مشاهده کنند. Mortal Kombat: Shaolin Monks هنوز هم اثری جذاب و با ارزش است ، آنقدر با ارزش که تنها یک ریمستر گرافیکی با اندکی تغییرات در کنترل بازی باعث می‌شود این بازی در سال 2022 هم بدرخشد.


Mortal Kombat: Deception

بعد از عملکرد نه چندان موفق مورتال کمبت 4 و شکست Special Forces ، اد بون و تیمش تمامی تمرکز خود را روی نسخه جدید مورتال کمبت گذاشتند که قرار بود روی کنسول‌های نسل ششم عرضه شود. Mortal Kombat: Deadly Alliance یک بازگشت بزرگ برای سری بود ، بازگشتی که در سال 2004 و با عرضه دنباله مستقیم  Deadly Alliance یعنی Deception به نقظه اوج خود رسید. عموما از Deception به عنوان بهترین نسخه سه بعدی مورتال کمبت یاد می‌شود. عنوانی که به مانند نسخه قبلی خود هر کارکتر دارای سه استایل مبارزه و هر استایل دارای کمبوها مخصوص خود بود با این تفاوت که این بار امکان از بین بردن کمبوهای رقیب با استفاده از ویژگی Combo Breaker در بازی فراهم شده بود. یکی بزرگترین پیشرفت‌های  Deception نسبت به نسخه پیشین خود اضافه کردن استیج‌های متنوع بود که هر کدام به چند بخش مجزا تقسیم می‌شدند و هر پلیری می‌توانست با ضربه زدن با پرتاب کردن دشمن خود از بخشی به بخش دیگر استیج منتقل شود. ویژگی که البته اولین بار در Mortal Kombat 3 از آن استفاده شد. دیگر ویژگی استیج‌های  Deception وجود تله‌های مرگبار بود طوری که اکثر استیج‌های دارای فیتلیتی مخصوص خود بودند. تعداد فیتلیتی های هر کاراکتر از یک عدد در Deadly Alliance به دو عدد در Deception رسید. علاوه بر سیستم مبارزات بهبود یافته و استیج‌های متنوع ، اضافه شدن دو بخش جدید Chess Kombat و Puzzle Kombat هم باعث افزایش ارزش این بازی شد. در نهایت شاید بزرگترین پیشرفت Deception مد Konquest بود. این مد برای اولین بار در Deadly Alliance برای روایت هر چه بهتر داستان بازی اضافه شد اما در   Deception این مد خود به یک بازی اکشن/نقش آفرینی جدا تبدیل شد. شما در نقش شخصیت جدیدی به نام شوجینکو یک خط داستانی جداگانه پیش از اتفاقات بازی اصلی را دنبال می‌کردید. ساختار این مد بسیار شبیه به چیزی بود که بعدها در سری بازی‌های ناراتو شاهدش بودیم. یعنی یک بازی اکشن ادونچر که در زمان مبارزات به یک فایتینگ تبدیل می‌شد. وجود Konquest دقیقا به مانند این بود که شما با خرید یک بازی دو بازی را تجربه می‌کردید. تمامی این موارد باعث شد تا Mortal Kombat: Deception به یکی از بهترین بازی‌های فایتینگ سه بعدی تبدیل شود که هنوز هم میلیون‌ها کاربر با آن خاطرات لذت بخشی دارند.


Mortal Kombat  (2011)

بعد از نا امیدی دوستدارن مورتال کمبت به واسطه عرضه Mortal Kombat vs. DC Universe ،  نسخه 2011 مورتال کمبت به نقطه بازگشتی برای این مجموعه تبدیل شد. این قسمت که در حقیقت به عنوان ریبوت سری و تنها با نام Mortal Kombat عرضه شد داستان را پس از پایان Armageddon را روایت می‌کرد. جایی که Raiden پیامی برای خودش در زمان اتفاقات شماره نخست می‌فرستاد و در حقیقت بازی داستان شماره نخست را به شیوه‌ای جدید روایت می‌کرد. این موضوع نه تنها نام گذاری بازی را توجیه می‌کرد بلکه به قلقلک دادن حس نوستالژی دوستداران مورتال کمبت ، حسابی آن‌ها را عاشق نسخه جدید کرد. اما جدا از داستان ، گیم پلی جای اصلی بود که نسخه نهم در آن درخشید. اد بون این بار تصمیم گرفت به جای سیستم مبارزات سه بعدی به سیستم مبارزات دو بعدی بازگردد ، سیستم مبارزاتی  که طلایی ترین و درخشان ترین دوران مورتال کمبت را رقم زده بود. استفاده از محیط و شخصیت‌های سه بعدی در کنار سیستم مبارزات دو بعدی که همراه شده بود با سرعت 60 فریم بر ثانیه بهترین هدیه برای دوستداران کلاسیک مورتال کمبت بود. اد بون همچنین با رونمایی از ویژگی X-Ray برگ برنده مخفی خود را رو کرد تا بار دیگر ثابت کند هیچ عنوان مبارزه ای به گرد پای خشونت مورتال کمبت نمی‌رسد. ویژگی که آنقدر محبوب شد که در قسمت‌های دهم و یازدهم حضور داشت و حالا به بخش مهمی از سیستم مبارزات این سری تبدیل شده است. اضافه کردن شخصیت‌های جانبی از دیگر بازی‌ها همچون کریتوس ، قابلیت سه بعدی کردن بازی برای نسخه PS3 و مد آنلاین جذاب از دیگر ویژگی‌های مهم ریبوت Mortal Kombat بود. عنوانی که هنوز هم درخشان و فوق العاده است.


Ultimate Mortal Kombat 3

در طول 31 سال حدود 27 عنوان اصلی و فرعی برای مجموعه مورتال کمبت عرضه شد که بسیاری از آن‌ها بازی‌های باکیفیتی بود اما اگر قرار باشد بهترین نسخه و اوج مجموعه مورتال کمبت را انتخاب کنیم بعید است انتخابی شایسته تر از Ultimate Mortal Kombat 3 وجود داشته باشد. عنوانی که تمامی ایردات مورتال کمبت 3 را رفع کرد : از بالانس کردن مبارزات تا اضافه کردن شخصیت‌های محبوب سری همچون اسکورپیون و کیتانا و رپتایل. بهبود این نقاط ضعف به همراه ساختار مبارزات مهیج نسخه سوم باعث شد Ultimate Mortal Kombat 3 حتی در جذب مخاطبان جدید هم موفق عمل کند.  نسخه Ultimate دارای دو مد جدید هم بود. یکی مد 2 علیه 2 و دیگری مود تورنومنت که در آن 8 پلیر قابلیت رقابت با یکدیگر را داشتند. برای بالانس کردن هر چه بهتر مبارزات بعضی حرکات و فنون کاراکترها تغییر پیدا کرد و بعضی فنون هم اضافه شد. Ultimate Mortal Kombat 3 اواخر سال 1995 راهش را به آرکید سنترهای بزرگ باز کرد و چند ماه بعد هم نسخه‌های سگا جنسیس ، SNES و سگا سترن آن رواته بازار شد. از طرفی دارندگان PC و کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو 64 هم موفق شدند با خرید Mortal Kombat Trilogy از این بازی لذت ببرند. Ultimate Mortal Kombat 3 یک پایان دلنشین را برای دوران طلایی فایتنگ‌ها دو بعدی دستگاه‌ها آرکید رقم زد. عنوانی که شخص اد بون خالق این مجموعه اعتراف کرد مجبوب ترین نسخه مورتال کمبت در طول دوران کاری اش بوده است.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.