تاریخچه عجیب و غریب Dead Island 2 + جدید

0

[ad_1]

تاریخچه عجیب و غریب Dead Island 2 + جدید

یکی از بازی‌هایی که برای تریلر الهام‌بخش و هیجان انگیز خود موفق به فروش قابل توجهی شد، قطعا نسخه اول Dead Island است. نمایش باشکوهی در E3 2006 از طرف استودیوی تک‌لند که پیشتر با سری بازی Call of Juarez شناخته می‌شدند، بسیاری را مجذوب این IP جدید کرد. البته که هیجان‌های اولیه برای این تریلر CG با تاخیرهای قابل توجهی در عرضه بازی نهایی همراه شد. نکته‌ای که در این تریلر جلب توجه می‌کرد، نحوه کارگردانی بدیع آن بود که سرنوشت شوم یک خانواده را به صورت معکوس به تصویر می‌کشید. در این حین سبک تصویربرداری و قاب‌بندی‌ها با نوای پیانو در پس‌زمینه همراه شده بود تا یکی از به یادماندنی‌ترین تریلرهای صنعت بازی را خلق کند. البته که نباید فراموش کنیم که بازی نهایی هیچ شباهتی با این تریلر نداشت… هر چند که فروش Dead Island و جذب مخاطب اولیه مدیون همین نمایش است.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

موفقیت‌های Dead Island در جذب مخاطب تا جایی ادامه داشت که آمارهای رسمی، فروش بیش از ۵ میلیون نسخه‌ای بازی را تایید می‌کردند. این به معنای یک موفقیت بزرگ برای تیم تک‌لند به عنوان سازنده بازی بود و طبعا Deep Silver در جایگاه ناشر، توقع تبدیل IP به فرانچایز و ساخت نسخه بعدی را داشت. اما تعامل ناشر و سازنده برای ساخت ادامه، چندان موفقیت‌آمیز نبود. چرا که ایده‌های توسعه‌دهنده برای ساخت نسخه دوم از نظر ناشر، بیش از حد بلندپروازانه بودند.

این استودیو به جای ادامه همکاری با Deep Silver برای ساخت نسخه دوم Dead Island بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی اورجینال، برای خلق پروژه جدیدی گرد هم آمدند که بعدها به Dying Light تبدیل شد. باقی اعضا اما به ساخت یک دنباله مستقل برای نسخه اول تحت نام Dead Island: Riptide مشغول شدند. این اثر مستقل، دو سال پس از شماره نخست منتشر و با نقدهای متفاوتی روبرو شد. در این نقطه همکاری تک‌لند برای ساخت این سری نیز پایان یافت.

در سال 2014 بود که طراح بازی Maciej Binkowski در مصاحبه با یوروگیمر گفت:

“همیشه تنش بین ناشر و سازنده در پروژه‌های مختلف وجود دارد. برای ما، رهایی از این تنش، اتکا به ساخت یک IP جدید بود. حقیقتا نمی‌توانستیم عنوانی مشابه قبل را توسعه دهیم که فقط شماره ۲ را به عنوان پسوند یدک بکشد. برای ساخت Dead Island 2 باید ایده جدیدی ارائه می‌کردیم و تجربه‌ای متفاوت را رقم می‌زدیم‌. به شخصه به ساخت ادامه مستقیم علاقه دارم، ولی به هر حال تصمیمی بود که در نهایت گرفته شد.”

این جدایی البته برای تک‌لند بسیار خوش یمن بود و آن‌ها با ساخت و عرضه Dying Light یک بازی زامبی محور موفق دیگر را منتشر کردند. Dying Light در فروش عملکرد فوق العاده ای داشت و تا امروز بیش از 20 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. علاوه بر این IP دایینگ لایت در اختیار تک لند است در نتیجه این تیم لهستانی پس از جدایی از دیپ سیلور دیگر کوچک‌ترین اهمیتی به مجموعه Dead Island  نمی‌داد.

در سال 2014 بود که با اعلام Deep Silver مشخص شد که توسعه Dead Island 2 به استودیوی آلمانی Yager سپرده شده است. استودیویی که در نسل هفتم با ساخت Spec Ops: The Line اعتباری برای خود دست و پا کرده بود. یک بار دیگر و این بار در E3 2014 سعی شد تا با یک نمایش متفاوت Dead Island سر و صدای زیادی به پا کند. در شرایطی که نمایش نسخه دوم با تریلر معروف شماره اول از لحاظ کیفی قابل قیاس نیست، اما این تریلر هم در نوع خود عالی بود و با یک لحن متفاوت و کامیک‌تر، سعی داشت تا مخاطب را از یک جهت دیگر تحت تاثیر قرار دهد.

اما انگار Dead Island 2نفرین شده بود چون این همکاری دوام چندانی نداشت. در جولای ۲۰۱۵ بود که Deep Silver و Yager اعلام کردند که به همکاری بین خود پایان داده‌اند. مدیر Yager یعنی Timo Ullmann  به واسطه پایان این همکاری طی بیانیه‎‌ای اعلام کرد :

“تیم ما با اشتیاق، مراحل توسعه را طی کرد تا بازی Dead Island 2 را به سطح جدیدی از کیفیت برساند. با این حال دیدگاه Yager و Deep Silver نسبت به پروژه همسویی لازم را نداشت و همکاری پایان پذیرفت.”

به هر شکل استودیوی آلمانی نزدیک به سه سال روی پروژه Dead Island 2 زمان صرف کرد تا جایی که توسعه بازی تا مراحل پایانی جلو رفته بود. بعدها Ullmann از Yager اعتراف کرد که لغو پروژه در چنین مراحلی که بازی نزدیک به آماده شدن برای انتشار است، همچون فاجعه می‌ماند. او کنسل شدن پروژه را بدترین تجربه ممکن دانست و از آن به عنوان یک باخت بزرگ برای همه کسانی که درگیرش بودند یاد کرد.

لغو ساخت بازی منجر به تعطیل شدن موقتی Yager Productions شد. بخشی از شرکت که به طور خاص برای کار روی بازی متمرکز شده بود. بیش از نیمی از کسانی که با این پروژه درگیر بودند، شغل خود را از دست دادند و برخی دیگر برای اینکه ساخته آن‌ها هیچ وقت منتشر نشد، استودیو را ترک کردند. با این حال، نسخه استودیوی Yager از Dead Island 2 پنج سال پس از لغو آن، به بیرون درز پیدا کرد و همه طرفداران توانستند بالاخره ساخته آن‌ها را با جهت‌گیری مد نظرشان ببیند‌.

آنچه که مشخص بود، به وضوح ساخته Yager میتوانست تحت عنوان Dead Island 2 روانه بازار شود. در آن زمان این IP پرفروش‌ترین برند تاریخ Deep Silver بود و سازنده به موفقیت انتشار ادامه‌ای مستقیم برای شماره اول، بسیار دلگرم بود. با این حال احتمالا مدیریت Deep Silver تصور کرده که ساخته Yager چیز جدیدی برای ارائه نداشته باشد. به هر حال این پروژه نیز کنسل شد.

در مارس ۲۰۱۶ اعلام شد که حالا توسعه Dead Island 2 به استودیوی دیگری سپرده شده است. این قصه سر دراز دارد و در فصل جدید خودش به ایستگاه استودیوی بریتانیایی  Sumo Digital به عنوان سازنده جدید رسیده بود.

پس از اعلام رسمی این همکاری، مدیر اجرایی Sumo قبول مسئولیت این فرانچایز به عنوان سازنده نسخه دوم را افتخار دانست و تاکید کرد که استودیوی بریتانیایی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا نسخه نهایی سطح کیفی فراتر از انتظار طرفداران را ارائه کند.

رویکرد ناشر نسبت به همکاری با Sumo بسیار عجیب و غریب بود. ظاهرا استودیوی بریتانیایی موظف شده بود تا اساس کار را بر پایه ساخته Yager بنا و تغییرات دلخواه Deep Silver را در ویرایش جدید اعمال کند! به مرور، شایعات تکراری بروز مشکلات در ساخت Dead Island 2 اینبار با سازنده‌ای تازه به گوش می‌‌رسید. سه سال پروژه در اختیار Sumo بود و سرانجام گزارش مالی THQ در سال ۲۰۱۹ مشخص کرد که دیگر مسئولیت ساخت Dead Island 2 با استودیوی Sumo Digital نیست! داستان تکراری کنسل شدن ادامه فرانچایز به کابوسی برای طرفداران تبدیل شده بود.

برای رهایی از این طلسم، این بار Dead Island 2 به استودیوی داخلی Dambusters سپرده شد. استودیویی که تاریخچه آن شگفت‌انگیز است. پیشتر استودیو با نام Free Radical Design شناخته می‌شد. مجموعه‌ای در ناتینگهام که توسط توسعه‌دهندگان سابق GoldenEye تاسیس شد و بعدا Timesplitters را خلق کردند. پس از کنسل شدن Star Wars: Battlefront 3 توسط لوکاس آرتز، این استودیو توسط کرایتک خریداری و به شعبه انگلستان کرایتک تبدیل شد. در شرایط نامساعد مالی، این Deep Silver بود که توانست این تیم را از کرایتک خریداری کند و استودیو از Crytek UK  به Dambusters تغییر برند داد. اولین بازی ساخته شده توسط آن‌ها Homefront: The Revolution بود که در ساخت ۲۰۱۶ عرضه شد. عنوانی که بدون ایده‌های جدید و با مشکلات تکنیکی گسترده، نتوانست توجه منتقدان و مخاطبان را به خوبی جلب کند.

پس از معرفی سومین توسعه‌دهنده طی پنج سال، اینبار Deep Silver در رابطه با زمان نمایش بازی سکوت کرد. بازار شایعات در رابطه با این پروژه همچنان داغ بود. در نهایت اما  نوبت به تریلر دیگری رسید. نمایشی که سعی داشت انتظار مخاطبان را بالا ببرد! اینکه ناشر در هدف‌گذاری خود با این نمایش تا چه حد موفق بوده، قضاوتش با شما‌.

با همه این تفاسیر و پس از ۹ سال پر فراز و نشیب، قطار جنجالی توسعه Dead Island 2 به سلامت به مقصد نهایی رسیده. این بازی 21  آپریل سال 2023 برای PS4 ،  PS5، Xbox One ، Xbox Series و PC منتشر شد و نمرات قابل قبولی از منتقدان گرفت. باید اعتراف کرد گرفتن متوسط نمره 75 برای Dead Island 2 دست کمی از شاهکار نداشت. عنوانی که 11 سال در فاز توسعه بود ، 4 سازنده عوض کرد اما در نهایت می‌توان گفت که عاقبت به خیر شد. البته که کد نقد به دست ما هم رسیده و هم اینک می‌توانید بررسی بازی Dead Island 2 را در بازیسنتر مطالعه کنید.

[ad_2]

Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.